fredag 13 augusti 2010

Blåbär

Jag gillar blått, alltså är blåbär verkligen något för mig, dock är det något tidsödande att plocka, men med små hinkar, som fort blir fulla, är det helt OK.

Jag tillhör ju dem, som dessutom tycker, att ska man plocka blåbär, så ska det plockas, för hand, lite sport ska det ju vara.

Jag försöker slappna av, ordentligt, då jag plockar mina bär, då blir den stunden faktiskt väldigt rogivande, och så nöjd jag är, när jag drar hemåt med mina fyllda hinkar.

Det behövs ju inte så jättemycket, för att det ska bli en hel del sylt, av bären, sylt, som dessutom smakar himmelskt gott.

Bären finns ju på många olika ställen, bara att leta sig fram, ofta växer de på samma ställe i många år, ibland är det massor och ibland inte fullt så mycket.

Efter plockningen, drog jag ner till sjön, tvättade av mig, simmade och njöt, fortfarande helt OK, varmt i vattnet, och då var det ändå kväller, hoppas att det håller värmen länge till, jag älskar känna vattnet omsluta kroppen, smeksamt skönt, att simma lugnt och sansat.....solen värmer och jag bara är.

När jag rensat mina bär, intog jag några glas rosévin,
som jag fått av Kristoffer o Emilie, medans sylten kokade ihop, och detta vin, smakade ljuvligt gott.

Idag öser regnet ner, det blir till att njuta av en god bok, har jag ju ett antal att välja emellan, önska Alexandra, lycklig resa, hon sticker ju till varmare land, och jag hoppas att de får riktigt mycket sol och värme, det är hon värd.

Bjuder på en bild, från picnicen hos Alexandra,
med Josefina häromdagen, vi bjöds på väldigt gott fika, och vi hade kul, inte minst Josefina.....

Inga kommentarer: