söndag 20 mars 2011

Långkok

Mycket recept cirkulerar på jobbet och ibland är det en fullträff, t.ex, grekisk pytt-i-panna, som blir så himla gott och ett recept jag fått av Eva Dahl, som jag iof sig har slarvat bort, men det sitter i huvudet, med kyckling eller fläskfile eller nåt annat gott kött och en röra av bl.a. soya, grädde, sambal olek och en del annat, som hälls på och sedan körs i ugnen, mums, så himla gott och enkelt.

Får nog be om receptet igen, annars kanske det faller mig ur minnet och det vill jag inte vara med om.

Här om dagen, pratade vi om kokt kondenserad mjölk, jag har läst en del om just detta och på ett matprogram på TV, hade de använt detta i en efterätt, och Malin, hade gjort detta.

Så, nu har även jag kokat min burk, i ca 3,5 timme, stod den i en kastrull med vatten och småputtrade, eller sjöd eller bara lite, lite kokade.


Sen skulle den svalna och idag, har jag öppnat burken, holy shiiiit!!!!! det var gott, en mumsig kolasmörkräm, som kan blandas med mjölk eller grädde, om den är för tjock, men det gjorde inte jag.

Min kräm har jag fördelat över en botten med digestivekex malda, blandade med smält smör, och sen ska det på skivade bananer, krossad Dajm och vispgrädde, låter gott va?????

Kanske inte så smart ur bantningssynpunkt, men vad sjutton, lite gott får man väl mumsa i sig.

Förresten, så ska jag ut på en promenad, måste köpa grädde i vår lilla affär, så då går jag väl av mig en del.

För övrigt så väntar en jobbnatt och en lite tuff vecka, med möte, läkarbesök och nätter, men på torsdag morgon går jag av och är ledig till måndag, som vanligt känns detta så skönt.

Våren är på gång med stormsteg, även om det snöade massor härom natten, men det smälter fort, och idag/imorgon är det Vårdagjämning, så nu har det banne mig vänt.

Deesutom har jag idag, hängt tvätt ute, ja, eller våra sköna filtar som vi kryper in under när det är kallt ute, det finns ingen parfym i hela världen, som slår doften av nytvättat som hängt ute tidigt på våren, det är en ljuvligt, härlig doft och tvätten känns så mycket mjukare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska leta reda på receptet Eva och ge dig igen = ) Himla gott och smidigt....
Har lite stökigt nu bara såhär i flytten så vet inte riktigt vart receptboken finns = )

Kristoffer sa...

grekisk pyttipanna-receptet fick jag av mia en gång. tror det var mia iaf. :P mkt gott!