söndag 19 december 2010

Magisk slädfärd

Idag, var det julkul i vårt nya kulturhus, som det gamla biblioteket, döpts om till, efter den stora renovering som gjorts och jag måste bara säga, att jösses, vad bra det har blivit.

Snygg ingång och massor
med saker på gång, det gamla var slitet och det behövdes göra något och jag tror att huset har levt upp igen.

Josefina och hennes mamma, skulle in dit idag och vi for också in till staden.

Det började med sagostund på biblioteket, och Josefina satt tyst som en mus och lyssnade, sedan vankades saft och pepparkaka, därefter gick vi runt och tittade på alla utställare som var där.

Det spelades musik av alla slag på olika ställen, ja, alltså levande musik av musikelever, så mysigt att höra, och Josefina och hennes morfar blev väldigt intresserade av en massa svärd
som låg på ett bord, det var väl lite rollspel med gammaldags kläder och fin utrustning, ungdomarna var trevliga och berättade gärna om aktiviteterna.

Så fick Josefina syn på PIPPI Långstrump,
i ett annat rum och fast hon är lite blyg så vågade hon ge PIPPI en kram, även där vankades pepparkaka, så hon borde blivit riktigt snäll, till kvällen.

Så gick vi ut och flingorna föll stilla och vackert från skyn, när vi äntrade släden som anlände alldeles lagom, det blev en färd nästan runt sjön, bjällran pinglade så vackert och hästarna travade på i bra tempo.

Det var en så mysig känsla, ja, nästan magiskt, att få uppleva detta mitt i stan, och det var faktiskt tomtefar själv, som körde vår släde.

Därefter intogs fika på Princess, men jag som är anhängare av Thimons, tyckte inte att det var så mysigt, van som jag är vid det andra stället, men det var närmast, efter slädturen, så då blev det där.

Nu njuter jag av lugnet hemma, en söndagskväll, glöggen är lagom varm, chokladbitarna slank ner så lätt, filmen på TV är bra, men jag tar nog min spännande bok och kryper ner under täcket och fortsätter njuta.

Snart är det JUL.......

Inga kommentarer: