fredag 7 maj 2010

Kökshjälp

Idag har solen i mitt liv, varit här på besök, Världens Bästa Josefina, såklart.
Hennes mamma skulle till frissan och vi bytte bil i staden och sedan for Josefina och jag ut till Stensjön.

Josefina själv, var så nyklippt och fin, hon hade varit hos Inga-Lill och fixat sin frisyr och den var jättefin.

Vi skulle baka, både bullar och en sockerkaka, vilket Josefina gärna ville göra så vi satte raskt igång.

Hon vispade både socker och ägg,
rörde i mjöl och andra grejer, som skulle till, smeten var jättegod, så den bunken fick hon, såklart, slicka ur.

Så skulle vi baka bullar, och knåda deg,
var hon en hejare på, hantera kniv, kunde hon också, vi delade apelsiner, så det stod härliga till, fast jag fick se upp lite, för det blev lite viftande med den stora kniven.

Dock kom ingen till skada.

Även den degen avsmakades och den tyckte hon om.

Vi tog en liten paus, för hon blev hungrig, och ett mycket litet, mellanmål intogs.


Så dök mamma Gabriella upp och fikat var precis klart, det smakade väldigt gott, sockerkakan var en ny sort, med Ricottaost, i den var riktigt smarrig.



För övrigt så har jag städat ur ett skåp, med "urgamla" Tupperwareburkar, såkert 30 år gamla, buckliga och väl slitna , för nu har jag köpt lite nya och fräscha, tänk att detta fenomen fortfarande existerar.

Igår kunde jag inte heller motstå några små fina skålar
som fanns i Ö&B:s broschyr, och med tidigare lärdom med i bagaget, att en del grejer tar slut blixtsnabbt, så hann jag dit före jobbet igår, och inköpte några av dessa delikata skålar.

Helgen ser jag fram emot, vi ska till Johanna och fira henne, hon fyllde år förra helgen och nu ska vi dit.

Så är jag ledig, ända fram till torsdag natt, 2 dagar semester och det blev så mycket ledigt av detta, ljuvligt.

Dock finns det ved att floa, så motionen är redan planerad, skänker även ett stort TACK, till Alexandra, som utan vidare dök upp här igår och alldeles frivilligt floade en rejäl hög, utan handskar med sina långa naglar, för jag var ju inte hemma, då hon kom.

Det har varit frost ett par morgnar denna veckan -3 grader, två mornar när jag åkt hem från jobbet, det har också snöat, på en del ställen så ännu har inte 1:a maj doppet tagits, får nog bli i slutet av maj istället.

Bilden är på en liten del av min väg hem, på morgonkvisten,
det var alldeles vitt av frost ändå att det knappt syns, dimman låg som ett spöklikt sjok över vägen, men ännu har älvorna inte börjat dansa.

Kvällen kommer att tillbringas framför TV:n tror jag, eller i vårt njutningsrum, det blåser helt otroligt mycket och jag hoppas att det inte blir strömavbrott, men det kan ju vara mysigt med tända ljus också.

1 kommentar:

Emelie sa...

Så söt är hon:)

Trevlig helg!

Kram