fredag 28 oktober 2011

TUPPERWARE




Jag säljer Tupperware, världens bästa produkter, med livstids garanti....

Ikväll, hade vi ett möte, hos mig och jag bjöd på julmat...kunde inte låta bli,
jag gillar ju JULEN, och maten som vi äter då, äts lite för sällan, under den andra tiden på året.

Vi var ett läckert gäng, som avhandlade diverse saker.

Så ikväll, överraskade jag med julmat, och vi blev mätta.

Therese gjorde knäck i mikron,
med de mikrosäkra kannorna/MicroPlus kanna, så himla smidigt o lätt.

Jag tog lite bilder, men har inte hunnit få in dem än.
Tack, tjejer för en trevlig kväll.

och jag LOVADE, att lägga in recept, här.

Efterätten, som var chokladpavlova, den går ju alltid hem, är lätt att göra, blir stor och räcker till många.

Dessutom bjöd jag på KNÄCKEBRÖDET, det så omtalade och givetvis ska det receptet in här.

Så håll till godo:

KNÄCKEBRÖD:
2 dl majsmjöl av det finmalda
½ dl linfrö
½ dl sesamfrö
3/4 dl solroskärnor
1/4 dl pumpakärnor
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten
Flingsalt efter smak o behag

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt resten.
Bred ut på ett bakplåtspapper, på plåten.
Lägg ett papper över och kavla ut tunt så hela plåten blir täckt.
Strö över flingsalt.
"Dela" på degen med en kniv, så går det lätt att bryta i fina bitar.
Grädda i mitten av ugnen, 150 gr. 60 min.
Smarrigt värre.

CHOKLADPAVLOVA:
6 äggvitor
3,25 dl socker
3 msk kakao
1 tsk balsamvinäger
50 g mörk finhackad choklad
Värm ugnen till 180 grader, rita en cirkel på bakplåtspapper ca 23 cm.
Vispa äggvitorna mycket hårt. Tillsätt sockret, lite i taget under fortsatt vispning tills marängen är styv och glansig. Häll ned siktad kakao o finhackad choklad.
Tillsätt balsamvinägern-o vänd ner allt så det blandar sig helt med övrig smet.
Bred ut smeten i cirkeln o stryk den någorlunda jämn.
Ställ in plåten i ugnen o sänk till 150 grader direkt.
Grädda ca 1 tim o 15 min.
Stäng av ugnen och glänta på luckan o låt plåten stå kvar tills marängen stelnat helt.
Flytta över till serveringsfat. Bred ut vispad grädde, lägg bär eller frukt uppepå.
Ev, hyvla eller sikta choklad över.
Jag brukar göra denna på kvällen o låter den stå över natten i ugnen.

LYCKA TILL!!!!

2 kommentarer:

Johanni sa...

Å va roligt att du bjöd på julmat!! Roligt att nån vågar sticka ut lite! ;)// Johanna

Anonym sa...

Mums! Tack för all god mat och nu har jag äntligen skrivit av recepten... Kram Terese